من چند وقته یک جوری شدم حس میکنم چیز سنگینی رو سینم میشینه و دلم میگیره و اغلب دوازده شب به بعد اینجوری میشم چیکار کنم؟

سلام دوست عزیزم

میتونم متوجه بشم که این تغییر و دگرگونی در حالت ء اونم زمان استراحت و خوابت برات اذیت کننده اس و حس مبهمی برات ایجاد کرده. برای پاسخ به پرسشت در ابتدا باید بگم که با خوندن یک جمله واقعا درست نیست که به این سوال پاسخ داده بشه چون شرایط سلامت روان ما به عوامل مختلفی بستگی داره که توی ارزیابی باید به همه ی اونا توجه بشه و بعد احتمالاتی که به ذهن میرسه مطرح بشه پس بهترین شرایط زمانیه که اگه اجساس میکنی این حال داره تکرار میشه و اذیتت میکنه در اولین فرصت به یک روانشناس مراجعه کنی. میتونی از طریق سایت با من هم مشاوره داشته باشی.

اما برای اینکه در مورد این قضیه کمی آگاهی پیدا کنی باید بگم که احساس سنگینی روی قفسه سینه و تغییرات حالت خلقی (همون که میگی دلم میگیره)میتونه به دلایل مختلفی از جمله اضطراب باشه. عوامل جسمی هم میتونن باعث سنگینی قفسه سینه بشن مثلا مشکلات تنفسی یا اگر در هنگام خواب باشه بعضی اختلالات مربوط به خواب . اما چون شما گفتی دلت هم میگیره میتونه ناشی از اضطراب باشه. یکی از نشونه های اضطراب اینه که خیلی از اوقات مبهمه و ما نمیتونیم منبع مشخصی براش پیدا کنیم که به خاطر فلان موضوع دچار اضطراب شدم. ممکنه طی چند وقت گذشته درگیر موضوعات هیجانی یا چالش هایی تو زندگیت شده باشی که سطح اضطرابت رو بالا برده باشه ولی تو حالت جسمانی خودشو نشون بدهء‌بسیاری از افراد هستن که علایم اضطراب  درشون تبدیل به علایم جسمی میشه.

 نکته ی دیگه اینکه خیلی از ما قبل از خواب به روزی که گذشت یا به طور کلی دغدغه ها و نگرانیهامون فک میکنیم و به طور ناخواسته وارد وضعیتی میشیم که سطح هیجانی ما بالا میره.

خب برای کاهش اضطراب راه حل های ابتدایی و ساده ای هست که انجامش بهت کمک میکنه این علایم رو تخفیف بدی.

1- سعی کن از تمرینات تنفسی یعنی تنفس عمیق کمک بگیری به این صورت که برای خودت تو ذهنت شماره گذاری داشته باش. طی سه شماره هوا رو از بینی بگیر؛ طی سه شماره توی سینت هوا رو نگه دار و طی سه شماره هوا رو از دهنت خارج کن. این روش تنفسی کمک میکنه که حس سنگینی درت کاهش پیدا کنه.

2- انجام منظم تمرینات روزانه ورزشی یا تمرینات یوگا و مدیتیشن.

2- نوشتن اون چیزایی که تو ذهنت هست و به عبارتی خالی کردن ذهنت . این کار هم اگه به طور مداوم انجام بشه تاثیر مثبتی در بهبود شرایط روانت داره. 

3- صحبت کردن با فردی که حس میکنی بهش اعتماد داریء درکت میکنه و به عبارتی از صحبت باهاش پشیمون نمیشی.

4- تنظیم برنامه زمانی خوابت به صورتی که نه زیاده از حد باشه و نه کمتر از حد معمول و اینکه  یک برنامه ی منظم داشته باشه مثلا یک شب چون کاری نداری تا ساعت 4 صب بیدار نمونی  و فردا چون کار داری 10 شب بخوابی. ممکنه هرازگاهی این اتفاق بیفته ولی اگه این حالت نامنظم ادامه دار بشه باعث به هم ریختن سیکل خواب شبانه روزیت میشه.

5- نورپردازی مناسب زمان خواب که در ایجاد حس آرامش بهت کمک کنه.

6- اگه اهل موسیقی هستی میتونی از موسیقی هایی که فرکانسشون برای به خواب رفتن و تسهیل خواب تنظیم شده استفاده کنی. میتونی سرچ کنی و نمونه هاییش رو هنگام خواب پلی کنی. خیلی از اپلیکیشن ها هستن که یک مجموعه از این آهنگا رو جمع آوری کردن و توی تنظیماتشون هم میتونی بهشون مدت زمان پخش بدی مثلا 30 دقیقه.

7-برنامه ریزی برای کارهایی که میخوای فردا انجام بدی از شب قبل. اینطوری بار هیجانی کمتری رو موقع خواب تجربه خواهی کرد.

 

در نهایت اگه دیدی این علائم ادامه دار شدن و تو به تنهایی از پسشون بر نمیای حتما به یک متخصص مراجعه کن . در بعضی موارد نیاز به مصرف دارو هم هست که تشخیص تجویز دارو بر عهده ی پزشک هست و نباید خودسرانه مصرف کنی. امیدوارم با راهکارهایی که گفتم تونسته باشم ذهنت رو نسبت به شرایطت روشن تر کنم.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سوال داری از اینجا بپرس!؟