چطوری می تونیم کاری بکنیم که وقتی درسی رو حاضر کردیم برای مدت طولانی از یاد نبریم

سلام دوست عزیز

خب سوالی که مطرح کردی مربوط میشه به یکی از کارکردهای مغزمون به نام حافظه. حافظه یکی از توانایی های مغز همه ی ما انسانهاست، برای ثبت کردن اطلاعات جدید، دسته بندی کردن اونها و در نهایت یادآوری مجددشون . ما حافظه های مختلفی داریم. من در این مورد یک مقاله در آینده منتشر میکنم اما اینجا میتونم چنتا راه حل ساده بگم که بتونی برای تقویت کردن حافظه ازشون استفاده کنی.

  1. یکی از راه ها، ساختن تصویر ذهنی از مطالبیه که میخوای یاد بگیری. مثلا اگه تو درس تاریخ قراره اسم فرمانده های جنگی و اسامی جنگ ها رو به خاطر بسپاری میتونی یک تصویر از شرایط جنگی برای خودت تو ذهنت بسازی و به هر کدوم از اون اسامی یک تصویر خیالی بدی . اینطوری موقع یادآوری، اون تصویر میاد تو ذهنت و بهت کمک میکنه.
  2. راه دیگه داستان سازیه. مثلا اگه قراره چندتا نام رو به خاطر بسپاری میتونی باهاشون داستان بسازی مثلا " خیام، حافظ، مولانا و سعدی" یک داستان خیالی و فانتزی مثل اینکه یک روز حافظ و سعدی داشتن از کنار جوی آب رد میشدن که خیام رو دیدن و یادشون افتاد از شعر خیام که گفته بود: بنشین بر لب آب و گذر عمر ببین، بعد مولانا از راه رسید و با هم در مورد شعر فارسی حرف زدن.
  3. اطلاعات رو دسته بندی کنین مثلا اگه میخواین شماره تلفن (09351218864) رو حفظ کنین به این شکل حفظ کنین (64-88-121-0935).
  4. یادداشت برداری و خلاصه نویسی: مطالبی رو که فک میکنین ممکنه از ذهنتون بپره به طور خلاصه توی یک کارت کوچیک بنویسید و بعد زمان مرور کردن مطالب دوباره بخونیدش.
  5. استفاده از نمودارها و جداول: مثلا اگه میخواین اسامی کارکرد های هر قسمت از مغز رو بنویسید یک نمودار یا جدول بکشید و دسته بندی کنین مثلا یک شاخه نمودار مربوط به نیمکره راست ،اجزا و کارهاشونه، بخش دیگه مربوط به نیمکره چپ، اجاش وکارهاشونه.
  6. اطلاعات حدید که یاد میگیرین رو به اطلاعات قبلی ارتباط بدین. مثلا اگه داری در مورد راه حل های حل یک معادله ریاضی میخونی که چندتا راه حل داره و تو ممکنه یادت بره میتونی قسمت هایی از راه حل ها رو که بهم شبیهن در نظر بگیری ، تفاوتاشونم در نظر بگیری، بعد ببینی راه حل جدید چه شباهت یا تفاوتی با قیبلیا داره. اینطوری میتونی به هم مربوطشون کنی و راحت تر به یاد بیاری.
  7.  نکته مهم در نهایت اینه که یادت باشه برای اینکه ما اطلاعات رو بتونیم توی حافظه بلند مدتمون نگه داری کنیم هر چقدر بیشتر تمرین ، تکرار و مرور داشته باشیم احتمال اینکه اون مطالب از یادمون بره خیلی کمتره

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سوال داری از اینجا بپرس!؟