چرا من احساس می کنم روز های خوب زود میگذره اما روز های بد دیر می گذره ؟

سلام دوست عزیزم

ممنون از سوالی که پرسیدی. خب واقعیتش حسی که داری یک حس نرمال که همه ی ما آدما تجربش میکنیم . شاید تو این روزا بیشتر متوجه این قضیه شدی و تمرکز کردی روش یا شاید برای اولین باره که این دغدغه رو داری.

وقتی روزهای خوب و خوشحال‌کننده رو تجربه می‌کنیم، معمولاً درگیر فعالیت‌ها و لحظات لذت‌بخش هستیم که باعث می‌ شه تمرکز کمتری روی گذر زمان داشته باشیم. در حالیکه تو روزهای بد و سخت، بیشتر به مشکلات و ناراحتی‌ها فکر می‌کنیم و این توجه به زمان باعث می‌شه حس کنیم زمان کندتر می‌گذره. تحقیقات نشون دادن که تجربه ی احساسات مثبت و منفی تاثیر مستقیمی در گذر زمان دارن ینی ما زمانی که حالمون بده، استرس داریم، افسرده ایم، خشمگینیم و...زمان طولانی تر میگذره برامون و به اصطلاح کش میاد درحالیکه تو روزایی که حالمون خوبه و هیجاناتمون مثبت زمان زود میگذره و حتی ترس از دست دادن زمان رو داریم و فک میکنیم اون لحظات دیگه قرار نیس تکرار بشن.

راجع به خیلی از تجربه های شاد اینطوره که اونا فقط یکبار تکرار میشن مثل تولد یک برادر یا خواهر جدید اما خیلی از لحظات شاد و هیجان انگیزم هستن که بیشتر تکرار میشن مثلا رفتن به مسافرت و خوش گذروندن.

نکته دیگه اینه که ما زمانیکه حالمون خوبه فعالیت های متنوع و زیادی برای انجام دادن داریم و این باعث میشه که گذر زمان رو حس نکنیم ، در صورتی که وقتی ناراحتیم انگیزه ای برای حرکت و انجام فعالیت های روزانه هم نداریم چه برسه به فعالیت های متنوع و لذت بخش!

آخرین نکته این که وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، خاطرات خوب بیشتر در ذهنمون می‌مونن و به همین دلیل احساس می‌کنیم این روزها سریع‌تر گذشتن. اما خاطرات بد و ناراحت‌کننده  مدام در ذهن ما بازسازی می‌شن و این باعث می‌شه حس کنیم این روزها طولانی‌تر بودن.

کاری که میتونیم انجام بدیم چیه؟

1- سعی کنیم ذهن آگاهی رو تمرین کنیم ینی سعی کنیم هر لحظه رو با تمام کیفیاتش تجربه کنیم و به قبل و بعد فک نکنیم (در مقالات بعدی سایت در این مورد خواهم نوشت)

2- سعی کنیم برنامه های متنوع برای خودمون بچینیم تا احساس روزمرگی و یکنواختی نکنیم چون وقتی این حس ها بیان سراغمون دوباره میریم سراغ خاطرات و فک میکنیم روزهای خوب زود گذشتن و روزای بد ادامه دارن

3-سعی کنیم به هر قضیه حتی اگه سخت و ناخوشاینده با دیدگاه متفاوت تری نگاه کنیم و دنبال نکات مثبت هم درش باشیم 

 

در نهایت باید یادآوری کنم که لحظات ناپایدارن و بالاخره تموم میشن چه لحظات شاد و چه لحظات ناراحت کننده. تنها قانون پایدار جهان ناپایداریه! اگه زمانی خیلی خوشحالین باید بدونین بالاخره یک جایی این خوشحالی پایان پیدا میکنه و اگه هم درگیر هیجانات منفی هستین بدونین اون هم یک جا تموم میشه. این واقعیت و طبیعت زندگیه که ما انسانها باید باهاش کنار بیایم . اگه نخوایم این واقعیت رو بپذیریم هر لحظه اش بهمون سخت تر و سخت تر میگذره.

امیدوارم تونسته باشم پاسخ سوالتو بدم 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سوال داری از اینجا بپرس!؟