هنر دوستی کردن!

 چطور دوست پیدا کنم و باهاشون صمیمی بشم؟


 

 

شما به عنوان نوجوان، اغلب خودتون رو در حال گشت و گذار در دنیای پیچیده‌ای از روابط می‌بینین، جایی که دوستی‌ها نقش حیاتی در شکل‌دهی تجربیات و شخصیت‌های شما دارن. برای مثال، فرض کنین سارا، یک دانش‌آموز دبیرستانیه که به تازگی به شهری جدید نقل مکان کرده. او احساس تنهایی و ناامیدی می کنه و نیازمند همدردی و حمایته. تلاش او برای دوست یابی در گروهی از هم‌سن‌ و سالهاش میتونه محیط جدیدش رو به یک مکانی تبدیل کنه که بهش این حسو بده که اونجا هم شهر اونه. سارا برای \یدا کردن دوست به یک سری از ابزارها نیاز داره که قراره اینجا معرفیشون کنیم چون ممکنه به درد بقیه هم بخوره.

ما اسم این ابزارها رو میذاریم مهارت. مهارت یک توانمندیه که هر چقدر بیشتر تکرار و تمرین بشه ما تو اون مهارت رشد بیشتری میکنیم.

 اولین مهارت ها مهارت‌های ارتباطی هستن. سام قصد داره دوستای جدیدی رو توباشگاه ورزشی جدیدش پیدا کنه. به جای اینکه فقط منتظر باشه کسی با او صحبت کنه، او تصمیم می‌گیرد به دیگران خودش معرفی کنه و گفتگو رو آغاز کنه و در گفتگوهای گروهی شرکت کند. برقراری ارتباط موثر، گوش دادن فعال و بیان دقیق احساسات و نیازها از مهارت‌های ارتباطی مهم برای دوستی کردنه. سام باید تمرین کنه که به دیگران احساساتش رو بگه و از طریق صحبت کردن و گوش دادن به دیگران ارتباط خوبی باهاشون بگیره.

   انعطاف‌پذیری دومین مهارته : ملیکا با دوستش برنامه‌ ریخته که برن سینما؛ اما دوستش، بهش می‌گه که نمی‌تونه به دلیل مشکلات خونوادگی بیاد. ملیکا اینجا انعطاف‌پذیری نشون داد، به دوستش احترام گذاشت و تصمیم گرفت با او در روز دیگری ملاقات کنه. مهارت انعطاف‌پذیری مواقعی که نیاز به سازگاری با دیگران و شرایط مختلف داریم بسیار مهمه. خوبه که به تغییرات در رفتار و نیازهای دوستاتون واکنش نشون بدین و با احترام به این تغییرات باهاشون برخورد کنین.

سومین مورد احترام گذاشتنه :  فرض کنین آرین دوستش را برای یک پروژه مدرسه‌ای انتخاب کرده. در حین کار، آرین به نظر دوستش احترام می‌ ذاره و ایده‌ها و نظرات او رو به جدیت گوش می‌ده . او به هیچ‌وجه دوستش را نادیده نمی‌گیره و یا  اون رو مسخره یا تحقیر نمی‌کنه.

قدرت تشویق کردن چهارمین مورده:  مثلا میلاد دوستش رو که در یک مسابقه ورزشی شرکت کرده تشویق می‌کنه. او بهش پیام‌های تشویق‌آمیز می‌فرسته و ازش حمایت می‌کنه. این تشویق‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس دوستش می‌شن و میلاد رو برای دنبال کردن اهدافش که یکیش تقویت و حکیم رابطه دوستیشونه ترغیب می‌کنه. حمایت از دوستان می‌تونه با اظهار تشکر، تشویق و پشتیبانی از دوستان باشه.

مورد بعدی هم قدرت بخشیدن دیگرانه : فرض کنین یاسمن و امیر بحثی دارن که باعث ناراحتی امیر می‌شه. اون دوتا تلاش میکنن تا با بخشیدن همدیگه و ابراز احترام به دیدگاه‌های هم، این بحث را به آرومی حل کنن و رابطه‌شون رو بدون دغدغه‌ ادامه بدن.

این مثال‌ها نشان می‌دهند که مهارت‌هایی مثل ارتباط موثر، انعطاف‌پذیری، احترام، تشویق و بخشیدن چگونه می‌توانند به نوجوانان کمک کنند تا روابط دوستانه‌ای قوی‌تر بسازند و ارتباطات مثبت‌تری را با دیگران برقرار کنند. گاهی اوقات ممکنه دوستاتون خطاهایی انجام بدن یا رفتارهایی داشته باشن که شما رو ناراحت کنه. مهارت بخشش و درک اشتباهات دیگران می‌تونه ارتباطاتون رو بهبود بده و روابطتون رو قوی‌تر کنه.

 

 

برای نگه داشتن دوستی هامون چه کارهایی بکنیم؟

 

  1. کمک به وقت کمک ! وقتی که دوستاتون به شما نیاز دارن، از این فرصت برای حضور در کنارشون و ارائه کمک بهشون استفاده کنین.
  2. برنامه‌ریزی قرار ملاقات: برای دیدن همدیگه و انجام فعالیت‌های مشترک مثل بازی کردن؛ فیلم دیدن یا درس خوندن با دوستاتونن، برنامه بچینین.
  3. بیان احساسات:  احترام به احساسات همدیگه و بازگو کردن حس‌هاتون می‌تونه ارتباط شما را قوی‌تر کنه مثلا وقتی از دست هم خوشحال یا عصبانی هستین صادقانه و بدون بی احترامی حس های واقعیتون رو بهم بگین .
  4. پشتیبانی و تشویق: با دلگرمی دادن به همدیگه و تشویق و واکنش مثبت به همدیگه ارتباطتون رو قویتر کنین.
  5. احترام و درک: احترام به نظرات و حقوقشون و درک موقعیت‌ها و شرایط زندگیشون، پایه‌ای برای روابط سالم رو شکل بدین.

برای  از دست ندادن دوست هامون چه کارایی نکنیم؟

  1. تخطی از تعهدات:  به قولهایی که به هم میدین پایبند باشین و وعده‌های داده شده رو رعایت کنین.
  2. نقد بی‌مورد:  انتقادهای بی‌مورد و تحلیل‌های منفی می‌تونن به روابطتون ضربه بزنن. بنابراین سعی کنین از نقد سازنده و موثر استفاده کنین.
  3. فراموش کردن احساسات دوستان:  اگر دوستاتون احساس ناراحتی می‌کنن یا نیاز به حمایت دارن، بهشون نزدیک بشید و حمایتشون کنین.
  4. عدم احترام به حریم شخصی:  سعی کنین به دوستاتون حریم شخصی بدین تا اونها در ارتباط با شما احساس امنیت کنن.
  5.  دروغ:  رابطه ها مطمئناً بر پایه صداقت و اعتماد ساخته می‌شن، بنابراین سعی کنین از دروغ پرهیز کنین و با دوستاتون روراست باشین.

توی پست های بعدی سعی میکنم در این رابطه بیشتر صحبت کنم. خوشحال میشم نظرات و تجاربتونو باهام به اشتراک بذارین و اگه مطلب رو دوست داشتین برای دوستاتون ارسال کنین.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سوال داری از اینجا بپرس!؟