چیکار کنم شخصیتم جذاب و دوست داشتنی باشه؟

 

 

یک حقیقت مهم اینه که زیبایی بیشتر از شخصیتتون ناشی می‌شه تا ظاهرتون، و داشتن شخصیتی جذاب، کلیدی برای برقراری دوستی‌ها و ورود به روابط پایداره . برای داشتن شخصیتی جذاب، باید توانایی ارتباط گیری خوب با دیگران داشته باشین، حس شوخ طبعی رو در خودتون تقویت کنین و اعتماد به نفسی قوی داشته باشین.

ارتباطات

یاد بگیرین به دیگران گوش بدین، خیلی از ماها این ویژگی رو باید در خودمون تقویت کنیم. مثلا زمانیکه مادرتون یا دوستتون داره صحبت میکنه به جای پاسخ دادن به پیام هاتون، چک کردن اینستاگرام یا بازی با گوشی، به اون چیزی که فرد مقابلتون داره میگه توجه کنین. با اظهار نظر یا سوال پرسیدن یا علامت های بدنی و چهره ای تون نشون بدین که دارین گوش می‌دین و علاقه‌مند به صحبت باهاش هستین .

سعی کنین با مردم صادقانه صحبت کنین. هیچ کس دوست نداره حس کنه که داره فریب میخوره. وقتی پدرتون، دوستاتون یا بقیه در مورد موضوعی از شما نظر می‌پرسن، باید راستشو بگین. مثلا اگه فردا نمی تونین با دوستتون برین سینما به خاطر اینکه مادرتون اجازه نمیده، بهتره حقیقتو به دوستاتون بگین تا اینکه هر سری بخواین بپیچونین، نگران نظراتشون نباشین اونایی که قراره با شنیدن حقیقت شما رو مسخره کنن یا باهاتون ارتباطشونو کمترکنن شاید اصلا گزینه های مناسبی برای ارتباط نباشن پس چه بهتر که از همون اول متوجه این موضوع بشین.

نکته دیگه اینه که بین نظر دادن صادقانه و بی‌ادبی تفاوتی وجود داره. به عنوان مثال، اگه پیراهن دوستتون را دوست ندارین و از شما درباره اش نظر می‌پرسه، به جای اینکه بگین"این چیه پوشیدی ؟"، بگین "به نظرم رنگ آبی بیشتر از نارنجی بهت میاد".

"چگونه" از "چه" مهم‌تره. یعنی چی؟

 نحوه‌ی صحبت کردن و لحن کلامتون مهم تر از چیزهایی که میخواین بگین مثلا اگه دارین از کسی تعریف می کنین جوری بیان کنین که اگه خودتون جای اون آدم بودین از این نوع ادبیات خوشتون میومد مثلا ایول آرتین، چقد خوب پاس میدی، من وقتی باهات فوتبال بازی میکنم واقعا کیف میکنم.

اگه متوجه شدین که مردم اغلب چیزهایی روکه می‌گین اشتباه برداشت میکنن، احتمالاً باید نحوه‌ی بیانتونو تغییر بدین. میتونین از دیگران مثلا دوستاتون یا خواهر برادرتون بخواین که بهتون فیدبک بدن ونظراتشونو در این مورد باهاتون در میون بذارن.

یکی دیگه از راه های ارتباط درست با آدما کمک کردنه وقتی از دستتون بر میاد و اونا هم نیاز به کمک دارن. هم چنین میتونین پیشقدم باشین و به دوستاتون پیشنهاد بدین که با هم برین بیرون یا برین خونه همدیگه و با هم روی پروژه کلاسیتون کار کنین یا مثلا به مادربزرگتون بگین من پنج شنبه ها میتونم بیام خونتون و تو کارای خونه بهتون کمک کنم.

لبخند بزنین و معجزه اش رو ببینین که طور مردم دوست دارن کنارتون بمونن و باهاتون ارتباط برقرار کنن.

همه ی این راهکارای ارتباطی کمک میکنه که شما در نظر دیگر دوست داشتنی و مقبول شناخته بشین.

 

حس شوخ طبعی 

این حس رو در خودتون پرورش بدین و سعی کنین ظرفیتتونو تو این زمینه بالا ببرین . قبل اینکه دیگران بهتون بخندن، خودتون بخندین. اگه کاراحمقانه ای انجام دادین، به جای اینکه احساس شرمندگی کنین به خودتون سخت نگیرین و شمام با خنده از کنارش رد شین. این نشون می‌ده که شما ظرفیت بالایی دارین و آدما میتونن باهاتون احساس راحتی داشته باشن. البته باید در نظر داشته باشین که شوخ طبعی زمان و مکان مناسب خودشو داره و در هر موقعیتی جواب نمیده. سعی کنین به موقع و به جا شوخی کنین و با شوخی های بیجا رابطه هاتونو خراب نکنین.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در طرز صحبت و رفتاراتون نشون بدین. همیشه باید اون چیزی رو بگین که باور دارین، ریسک کنین و سعی کنین اگه اشتباهی مرتکب شدین به اشتباهاتتون اعتراف کنین بدون اینکه نگران این باشین که دیگران چه فکری می کنن. این نشون می‌ده که شما اعتماد به نفس دارین و کمک می‌کنه تا شخصیت جذابی داشته باشین چون با خودتون راحتین در نتیجه دیگرانم کنارتون حس راحتی میکنن.

از اینکه سوال بپرسین، نترسین. هیچ آدم دانایی شما رو به خاطر سوال مواخذه نمیکنه ولی در عوض شما جسارت بیشتری پیدا میکنین و آگاهیتونو بالا میبرین.

سعی کنین به اون جمله ی معروف که" هرگز ظاهر زندگیتونو با باطن زندگی دیگران مقایسه نکنین" همیشه فک کنین و تو موقعیتهای مختلف به خودتون یادآوری کنین.

خودتون و بدنتون رو همین طور که هستین دوست داشته باشین چون شما به واسطه ی هموناس که منحصر به فردین و با بقیه تفاوت دارین. ارزش شما به ویژگیهای مثبتتونه ، قدر اون ویژگیها رو بدونین و اگه نیاز به انگیزه دادن به خودتون دارین روی یک برگه یا روی صفحه گوشیتون یادداشت کنین تا با هر بار دیدنش به خودتون بیشتراعتماد کنین. به جای تمرکز روی نقطه های منفی به نقاط مثبت شخصیت و بدنتون تمرکز کنین.

فقط یادتون باشه:

بین اعتماد به نفس و خودخواهی تفاوت وجود داره. در حالی که اعتماد به نفس جذابه و باعث میشه بهتر به نظر بیایم، خودخواهی بسیار ناخوشاینده و باعث میشه که افراد از ارتباط باهاتون دوری کنن. مرز بین این دوتا رو رعایت کنین و به سمت تعادل حرکت کنین.

مهسابابامحمدی

روانشناس کودک و نوجوان

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سوال داری از اینجا بپرس!؟