سلام من وقتی اعصابم خورد میشه ناخن هام رو میخورم . باید چکار کنم؟

سلام دوست عزیز

مساله ی ناخن جویدن یکی از عادت های رایج و نادرسته که خیلی از افراد تو شرایط مختلف استرس ، بی حوصلگی و ... ناخودآگاه ازش استفاده میکنن. ناخوداگاه یعنی اینکه اون کار به صورت خودکار انجام میشه و فرد بعد یک مدتی تازه متوجه میشه که داره این کار رو میکنه؛ و به این خاطر بهش میگن عادت چون دائما داره تکرار میشه وترک کردنش سخته.

خب حالا بعد این توضیح کوتاه به چند نکته ای که میگم خوب دقت کن

اولین کاری که باید بکنی اینه که یک دفترچه یادداشت برداری و توی اون یک جدول بکشی که چه زمانهایی تو این کار رو انجام میدی. مثلاً ممکنه هنگام تماشای تلویزیون، مطالعه، یا زمانی که استرس داری این کار رو انجام بدی.

چندتا موقعیت مثال میزنم:

مثلا فردا امتحان داری

بیکار شدی و حوصله ی انجام کاری هم داری و شروع کردی به فکر و خیالای بیهوده که داره اذیتت میکنه و یهو به خودت میای میبینی که داری ناخوناتو میجویی یا پوست بغل انگشتاتو میکنی

توی یک موقعیت اجتماعی جدید قرار گرفتی و اضطراب داری مثلا توی کلاس زبان این ترم تازه واردی

توی موقعیتی منتظری مثلا معلم قراره برگه های امتحان ریاضی جلسه قبل رو بده و تو نگران نتیجه ای!

اینا مثالایی ان که بهت کمک میکنه تو زمانها و دلایل ناخن جویدنت رو بشناسی و وقتی متوجه دلایلش شدی برای کاهش این عادت سعی کنی دلایل به وجود اومدنش رو مدیریت کنی . مثلا اگه به خاطر اضطرابه سعی کنی از تمرینای مدیریت استرس استفاده کنی. در مورد استرس هم تو سایت مقاله هست میتونی مطالعه اش کنی.

توی پر کردن جدولت اگه دوس داشتی میتونی از اطرافیانت کمک بگیری که اونا هم بهت کمک کنن البته بهت پیشنهاد میکنم که اون فرد آدم مورد اعتمادت باشه که بعدا مسخره یا سرزنش یا دعوات نکنه. اگه قصد ترک کردن این عادت رو داری بهتره تو این مسیر یکی رو با خودت همراه کنی مثلا به مادرت بگی که من واقعا دارم بابت این قضیه زجر میکشم و دوس دارم تو حل کردنش تو هم کمکم کنی. با هم قرار بذارین که هر وقت هر زمان که تو حواست نبود و داشتی این کارو میکردی با یک علامت بهت اطلاع بده بدون اینکه چیزی بگه یا اخم کنه یا تهدید کنه. مثلا دستشو بذاره رو شونت و طبق قرارتون تو باید بعد اون سعی کنی حواستو پرت کنی و دیگه این کارو انجام ندی

قدم بعدی اینه که یک عادت جایگزین برای این کارت پیدا کنی و به عبارتی عمدا خودت حواستو پرت کنی مثلا از تا متوجه شدی داری اینکارو انجام میدی ازین توپای کوچیک داشته باشی که تو دستت فشارش بدی یا با اسلایم یا خمیر بازی کنی، اگه تو موقعیتی هستی که بیکاری مداد یا خودکار دستت بگیری و با نوشتن یا نقاشی کردن حواستو پرت کنی. موقع درس خوندن میتونی یک دستکش نخی بپوشی یا کارهایی از این قبیل. بعضیا توصیه میکنن از چیزای تلخ یا بدبو استفاده کنین مثل لاک تلخ و... اما من موافق نیستم قراره شما به خودت کمک کنی که کلا این عادت رو از بین ببری پس با از بین بردن دلایلش به خودت کمک بیشتری میکنی.

نکته آخر این که به خودت جایزه بده حتی اگه تونستی یدونه از ناخوناتو بلند کنی، این خیلی حس خوبی بهت میده و بهت نشون میده که تو تواناییشو داری. میتونی از تقویت کننده های ناخن استفاده کنی که استحکامشون بیشتر بشه یا حتی کارای زیبایی مثل مانیکور روی ناخونات انجام بدی تا از حس زیبا شدن حتی یکی از ناخونات لذت ببری بعدش خودت مصمم میشی که این مسیرو ادامه بدی. در کل برات آرزوی موفقیت میکنم . اما اگه به هر دلیلی تلاش کردی تو چند هفته و به نتیجه نرسیدی هیچ عیبی نداره میتونی از یک روانشناس کمک بگیری.

 

مهسا بابامحمدی 

کارشناس ارشد کودک و نوجوان

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سوال داری از اینجا بپرس!؟